Пристрій VHS касети: погляд зсередини

VHS касета – це не просто пластикова коробка з плівкою. Це складний пристрій, що забезпечує збереження та правильне відтворення записаної інформації. Ось її основні елементи:

  1. Корпус: пластиковий корпус, що захищає магнітну стрічку від пошкоджень, пилу та вологи. Він складається з двох половинок, з’єднаних гвинтами або защіпками.
  2. Магнітна стрічка: тонка плівка, покрита магнітним шаром, на якому записується відео- та аудіоінформація. Стрічка намотана на дві котушки всередині касети.
  3. Котушки: дві котушки, на які намотується магнітна стрічка. Вони забезпечують рівномірний рух стрічки всередині касети під час запису та відтворення.
  4. Напрямні ролики: ролики, що забезпечують рівномірний рух стрічки всередині касети та її правильне положення відносно відеоголовки.
  5. Притискний ролик: ролик, що притискає стрічку до головки відеомагнітофона для забезпечення щільного контакту та якісного зчитування інформації.
  6. Защіпка: механізм, що запобігає випадковому відкриттю кришки касети та пошкодженню стрічки.

Як тільки з’явився агрегат, здатний записати звук на багаторазовий носій, тобто на магнітну стрічку, поява аналогічного пристрою для запису зображення стало питанням часу.
Звичайно, всякі там технічні вимоги зовсім інші, але принципової різниці між аудіо та відеозаписом немає. В обох випадках є магнітна головка та магнітна стрічка, яка повинна рухатися щодо головки. Закони фізики ніхто поки що не скасовував.
Правда для того, щоб записати зображення на магнітну стрічку, потрібна істотно ширша смуга частот, що записуються/відтворюються. Отже швидкість руху стрічки щодо голівки треба збільшувати. Якщо в касетному магнітофоні для запису звуку швидкість руху лени трохи більше 4 см/с (наприклад, компакт-диск касета або схожа DC International), то для того, щоб записати відеосигнал, вже потрібно кілька метрів за секунду.
Експерименти були із різними конструкціями.
Були устрою з нерухомими головками, де стрічка на великих котушках з величезною швидкістю простягалася через тракт. Недоліки такої технології очевидні: малий час запису/відтворення (хвилини), велика витрата стрічки.
Але технології розвивалися, якість магнітних стрічок і головок ставало все вищим. І в якийсь момент виявилося, що можна сильно зменшити ширину доріжки на магнітній стрічці при цілком високій якості запису.
В результаті з’явився формат магнітного запису, де сама стрічка рухається повільно, а магнітна головка встановлена ​​в барабані, що швидко обертається, за рахунок чого і забезпечується потрібна для запису високочастотного сигналу швидкість кілька метрів за секунду.

Спочатку компанією Ampex було запропоновано т.з. поперечно-рядковий спосіб запису, де доріжки розташовувалися на стрічці практично перпендикулярно. Але згодом (наприкінці 50-х) компанія Toshiba запропонувала похило-рядковий спосіб запису, при якому доріжки на магнітній стрічці мають діагональне розташування.

Сам блок обертових головок встановлюється похило, а стрічка витягується з касети і охоплює цей блок (його іноді називають відеоциліндром) на кшталт літери «омега».

видеоголовка

Залежно кількості головок в блоці кут охоплення блоку стрічкою був різний. Спочатку з’явилися одноголовні механізми, там стрічка охоплювала блок головок практично повністю. Потім механізм еволюціонував у двоголовкову систему. У такому вигляді блок головок, що обертаються, і залишився.

Вважається, що за рахунок високої швидкості обертання відеоголовок деяка кількість повітря засмоктується в простір між стрічкою і поверхнею блоку головок і, таким чином, утворюється деяка повітряна подушка, що перешкоджає фізичному контакту стрічки і головки, відповідно знос головки сильно знижується.

Технічні характеристики формату VHS (з Вікіпедії)

Ширина стрічки 0.5 дюйми
Швидкість стрічки 2.3 см/с для PAL/SECAM та 3.3 см/с для NTSC
Смуга пропускання відеотракту близько 3 МГц
Дозвіл близько 240 ліній.


На якість звукового супроводу спочатку особливо не звертали уваги. Отримати високоякісний звук на всій звуковій смузі на хромдіоксидній стрічці при швидкості менше, ніж у касетних магнітофонів, непросто. Максимум, що спочатку було — це стереозвук, тобто дві звукові доріжки і система шумопониження Dolby B.

На відміну від аудіомагнітофонів, побутові касетні відеомагнітофони працювали зі стрічкою типу 2, це хромдіоксид і т.з. псевдохром (Ферро-кобальт). Також удосконалювалася технологія виробництва самих відеоголовок.
І в якийсь момент виявилося можливим не сильно втрачаючи як знизити швидкість протягу стрічки вдвічі. Ця функція називається у різних виробників по-різному, LP (Long Play), EP (Extra Play).
Тепер стандартна касета, припустимо, 3 години (180 хвилин) забезпечує 6 годин відео. Щоправда трохи гіршої якості. При роботі з системою SECAM деградація якості помітніша, ніж на системі PAL.

Колишній блок з 2-х обертових головок працювати в новому режимі не міг, тому відеомагнітофони з пониженою швидкістю встановлювали нові 4-х головочні відеоциліндри.

Відеомагнітофон VHS з індексом Hi-Fi дозволяє записувати повноцінний стереофонічний звуковий сигнал вже в діапазоні 20 Гц – 20 КГц. Для цього до блоку обертових головок додали ще дві. Вийшло 6.
Звук у форматі VHS Hi-Fi записується вже не «в чистому вигляді», як раніше, а у вигляді частотно-модульованого сигналу, розміщеного у відеоспектрі між сигналами яскравості та кольоровості. Тому нижня межа звукового діапазону може бути як завгодно низька, «нелюбов» хромдіоксидних стрічок до нижніх частот тут абсолютно не має значення.
Але для забезпечення переносимості касет залишено і колишній звуковий тракт із нерухомою головкою.
Тепер, маючи інфраструктуру домашнього кінотеатру або хоча б нормальну стереосистему, стало можливим насолоджуватися не лише відеорядом, але й гідним звуком.
Переваги цього формату в тому, що якість звуку вже не пов’язана безпосередньо з якістю стрічки, як це можна спостерігати у звичайних аудіо дек. Пояснюється це дуже просто. Частотно модульований звуковий сигнал знаходиться приблизно в середній частині робочого частотного діапазону, де практично будь-яка відеострічка дає практично однаково добрий результат.

Висока якість звуку у відеомагнітофонів VHS Hi-Fi “провокує” використання такої машинки і замість звичайного аудіомагнітофона. Виходить свого роду два-в-одному.
Це справді так, але не зовсім. Технічно так, що заважає подати на звуковий вхід сигнал, наприклад, з лінійного виходу музичного центру Hi-Fi (вініл, CD тощо) і натиснути кнопку запис.
Але тут є одна особливість, навіть, можливо, дві.

  1. Це автоматичне регулювання рівня запису. Для фільмів це нормально, але на тривалому тихому музичному фрагменті система сама почне піднімати рівень запису. Тому для якісного запису звуку потрібен апарат із можливістю ручного регулювання рівня запису.
  2. Шуми комутації головок. На відміну від відеосигналу, який дискретний сам по собі, звуковий сигнал безперервний і поперемінно зчитується то однією, то іншою головкою, що обертається. Процес комутації головок робить деякі шуми. Залежно від схемної реалізації (використаних БІС в аудіотракті) рівень цього шуму може бути більшим або меншим.

Що стосується відео, то якість зображення сучасних панелей 2K і вище зі скромною роздільною здатністю VHS/SVHS/Hi8 навіть не варто порівнювати. Але ж краще у нас і немає оригіналу 😉

як виглядає відео 4к в порівнянні з VHS


Крім того, відеомагнітофони розраховані на роботу зі старими телевізорами із черезрядковою розгорткою, а у сучасних РК панелей розгортка прогресивна і для сполучення з відеомагнітофоном потрібне спеціальне перетворення розгортки, що іноді негативно позначається на зображенні. Ще через деяку інерційність ЖК і наявність відеошумів, яких у цифрових системах зображення виходить трохи «замилене». Це можна спостерігати, якщо порівняти зображення з однієї і тієї ж відеокасети на екрані ЕПТ і цифрової панелі.


У нашому сервісі iScan.com.ua при цифруванні матеріалу з ваших VHS Hi8 Video8 касет намагаємось максимально адаптувати нове цифрове відео для перегляду на екранах сучасних пристроїв.


Замовляйте цифрування за номером телефону, через телеграм, надсилайте касети Новою Поштою чи завітайте у наш офіс у центрі міста. контакти тут